Pagina's

dinsdag 16 april 2013

Bandjes om me kiezen

We zijn weer een paar dagen verder na mijn laatste berichtje, maar nu heb ik jullie ook weer van alles te vertellen. Ik ben vorige week donderdag naar de orthodontist geweest omdat er elastiekjes tussen mijn kiezen geplaatst moesten worden. Deze elastiekjes zouden ervoor zorgen dat er tussen mijn kiezen wat ruimte zou ontstaan. Mijn kiezen staan erg strak tegen elkaar aan maar er moeten bandjes om heen voor de palatal bar die volgende week dinsdag geplaatst word. Ik heb helaas zelf geen duidelijke foto kunnen maken van de elastiekjes dus ik heb er voor jullie 1 opgezocht op internet, zo hebben jullie een beetje een beeld van hoe dat eruit ziet.


Hierboven zie je dus een voorbeeld van hoe dat eruit ziet de elastiekjes tussen je kiezen. Bij mij moesten er 4 geplaatst worden in mijn bovenkaak. Het plaatsen zou voor de meesten mensen pijnloos zijn. Ik was een geval apart omdat mijn kiezen heel erg strak tegen elkaar aan stonden had mijn ortho moeite met ze plaatsen en moest hij erg veel kracht zetten en dat was niet prettig. 1 elastiekje zat voor mijn gevoel niet goed op z'n plek en die ging er helaas ook uit tijdens het tandenpoetsen 2 dagen na het plaatsen. Ik moest maandag(gister dus) terug komen om deze opnieuw te plaatsen, daar baalde ik natuurlijk goed van! Hieronder heb ik een plaatje geplaatst waar je kan zien hoe ze de elastiekjes nu precies plaatsen. Ze trekken het elastiekje zo ver mogelijk uitelkaar zodat deze zo dun word als een flos draadje en dan word deze tussen je kiezen geschoven.


Nogmaals dit ben ik niet op deze foto maar dit is gewoon een random foto van internet.

Ik heb nog meer pijn gehad van de elastiekjes dan van de beugel, mijn kiezen deden erg pijn en ik kon weer een paar dagen over op vloeibaar voedsel. Gelukkig blijven die elastiekjes echt maar een paar dagen zitten, in mijn geval zijn ze donderdags geplaatst en mochten ze er dinsdags uit.

Vandaag had ik weer een afspraak met de ortho, ik zie die man soms nog vaker dan mijn eigen vriendinnen haha! Vandaag werden de bandjes geplaatst en mochten de elastiekje eruit. De elastiekjes eruit halen deed meer pijn dan de bandjes plaatsen, de bandjes plaatsen gebeurde bij mij geheel pijnloos. Eerst moet er gekeken worden welke maat bandje om mijn kies past, dus word deze goed om je kies geschoven en aangedrukt. Als de ortho weet welke maat je nodig heb worden de bandjes weer van je kiezen afgehaald en schoongemaakt. Als de bandjes schoon zijn word er lijm op gedaan en word deze om je kiezen geschoven en goed aangedrukt, en dan is het alweer gebeurt. Appeltje eitje, vond ik tenminste!

Mijn bandjes zitten vol met was omdat me wangen nu al kapot zijn, dus ik heb nu nog geen goede foto, deze komt er zeker nog aan, ik zal van de week een goede foto maken en plaatsen. Maar ik heb natuurlijk weer even op het internet gezocht en een goede foto gevonden voor jullie. Ik heb een bandje waarbij aan de binnenkant van de kies ook een blokje zit, hier komt de palatal bar aanvast volgende week.





Op deze foto zie je de palatal bar(gehemelte stang beugel) en de bandjes met aan de binnenkant ook een blokje. Ik heb nu nog alleen de bandjes en volgende week dinsdag word eerst mijn TPD verwijderd en daarna de palatal bar meteen geplaatst.



Ik heb nu best veel ijzer in mijn mond, me beugel onder en die bandjes die voor mijn gevoel ENORM zijn met al die dingen eraan en natuurlijk mijn schroef TPD. De schroef word volgende week dinsdag onder plaatselijke verdoving verwijderd, ik kijk er nu al tegen op maar ja hier moet ik toch even doorheen....

Wat ik trouwens nog wilde vermelden is dat de spleet tussen me voorste tanden echt al een stuk minder groot is, me tanden schuiven netjes naar elkaar toe ik hoor dit ook veel in mijn omgeving. Het ziet er nog steeds gek uit hoor maar het gat is nu niet meer zo groot dat er een tand tussen past dus dat is erg fijn! Mijn voorste tanden aan mijn bovenkaak zijn nog steeds gevoelloos, ik kan nog niks afbijten helaas maar verder kan ik bijna alles al eten maar dan gewoon netjes met mes en vork ;-)

Dit was het weer voor nu, ik zal snel weer schrijven!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.