Pagina's

dinsdag 5 februari 2013

Met spoed naar het ziekenhuis

Vandaag was een hectische dag, ik zou het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen maar dat zou moeilijk worden. Ik merkte al een tijdje dat de linkerkant van mijn gehemelte mooi geheeld was maar dat de rechterkant er nog uitzag als een zooitje, er zat een soort gleuf vanaf me eerste kiezen tot aan de TPD. Het lijkt alsof ze daar opengesneden hebben maar vergeten zijn te hechten, het doet geen pijn maar is wel wat gevoelig. Aan de rechterkant vlak voor de TPD zit een donker stukje gehemelte, ik dacht dat dat van de TPD was en dat het aan die kant niet ver genoeg onder mijn vlees zat en dat het dus een beetje los zat. De TPD heeft 2 pootjes die onder het vlees zitten en tegen het bot aangezet worden, ik dacht dat ik die aan de rechterkant door het vlees heen zag.
Zo ziet een TPD eruit

Ik hield al een paar dagen dat plekje in de gaten, ik was bang dat hij los zou schieten. Vanochtend was die plek nog donkerder en dus heb ik de afdeling kaakchirurgie gebeld van het ziekenhuis ik kon om 13:30 langs komen. Ik had meteen mijn schoonmoeder gebeld en die is met mij naar het ziekenhuis gegaan. Ik had zo'n beetje alle scenario’s al voorbij zien komen, ik was bang dat ik opnieuw geopereerd moest worden of dat ze met plaatselijke verdoving de TPD opnieuw vast moesten zetten, ik was doodsbang. We werden geroepen en mochten naar de kaakchirurg, hij keek even in mijn mond en heeft nog wat schoongemaakt, toen gaf hij aan dat de doorbloeding na de operatie aan de rechterkant erg slecht was en ik daardoor weefsel daar heb zitten dat afsterft. in 9 van de 10 gevallen herstelt dit zich vanzelf, heel af en toe komt het voor dat dit ontstoken word, maar door goed schoon houden en spoelen moet dit voorkomen worden. Ik heb hem nog 3 keer gevraagd of hij heel zeker weet dat de TPD goed vast zit, en hij heeft mij verzekerd dat dit echt zo is. Ik ben best paniekerig aangelegd, ik schiet snel in de stress in dit soort situaties. Gelukkig valt het allemaal mee, ik ga heel erg me best doen te voorkomen dat het gaat ontsteken!
Ik had het zo gehad vanochtend, ik word gek van die TPD. Ik zie er niet uit, ik voel me zo lelijk nu met die spleet tussen me tanden. Ik baal ervan dat ik niet normaal kan praten en eten. Overal waar ik kom en waar mensen mij niet kennen zitten ze me raar aan te kijken, ik snap dat het er raar uitziet maar om nu meteen te gaan staren dat is toch onbeschoft! Ik zou dat zelf in ieder geval niet eens durven! Ik heb dan ook besloten om dit jaar maar geen carnaval te vieren, ik denk dat ik zo onzeker word als iedereen me aanstaart. Me vriend geeft gelukkig niks om carnaval dus wij gaan lekker saampjes naar het Sanadome in Nijmegen, even lekker chillen :-). Waar ik het trouwens ook nog even over wil hebben is het vloeibaar eten, ik kan nog steeds met heel veel moeite kauwen dus eet ik nog steeds vloeibaar. Ik ben wat meer gaan experimenteren aangezien ik toch wel genoeg voedingsstoffen binnen moet krijgen. Ik heb totaal geen last meer van me keel dus ik kan ook alles eten en drinken, die keelpijn heeft wel ruim een week geduurd! Ik heb gister lekkere fruitshake's gemaakt van banaan, frambozen en verse jus d’orange. Ook heb ik brinta in huis gehaald, het is niet heel lekker maar zitten wel veel vezels in en dat is weer gezond! Ook doe ik nu het avond eten fijn maken met de staafmixer, je krijgt een raar uitziend papje maar het smaakt gewoon het zelfde en zo krijg ik ook nog wat groente binnen. Als ontbijt eet/drink ik drinkontbijt hier zit fruit in en vezels, een goed begin van de dag dus. Tussendoor eet ik vla, bouillon of de fruitshake. Ook heb ik slaatjes in huis gehaald deze kan ik ook makkelijk fijn maken met de staafmixer en kan ik eten bij de soep, alleen soep is ook weer zo saai. Ik verlang soms heel erg naar wat zoets dus heb ik ijs gehaald, chocolade ijs en karamel dat kan ik gewoon eten en is ook nog eens heerlijk! Misschien heeft iemand wat aan deze ideeën, het is best lastig om lekker en gezond te eten als je alleen maar vloeibaar eten weg krijgt toch probeer ik zoveel mogelijk want ik wil niet te veel afvallen. Ik ben sinds de operatie 5 kilo afgevallen, en ik moet niet dunner worden want dan is het echt niet mooi meer. Zo ik wou jullie even op de hoogte brengen van wat er gebeurt was, donderdag naar de ortho dus dan zou ik opnieuw schrijven ik zou dan ook weer wat foto's plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe groot de spleet tussen me voor tanden al is!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.